Turvallisuus (päivitetty)
Pelaajaturvallisuus (oma ja kanssapelaajan) on kaikkien pelaajien vastuulla. Tehdään tästä kaikille hyvä ja turvallinen harrastus.
Lue ohjeet kunnolla. Mekaniikkoja harjoitellaan alkubriefissä.
Pelaamisen rajat:
Pelaamisen on tarkoitus olla turvallista ja miellyttävää kaikille. Tämä ei ole niin sanottu HC peli eli vaaratilanteita ei saa aiheuttaa voimakkaaseenkaan eläytymiseen vedoten. Näyttävät painiottelut on hyvä sopia pelaajien välillä etukäteen tai muutamalla sanalla pelin aikana.
Jokaisen ihmisen henkistä ja fyysistä koskemattomuutta tulee myös kunnioittaa. Pelin maailma on omaamme turvattomampi ja siellä vallitsee vahvimman selviytyjän laki sekä voimakas hierarkia, joten pelaajien on hyvä ottaa huomioon, etteivät hahmotkaan ole välttämättä kovin kevyitä. Pelissä on myös mahdollisuus konfliktin kärjistymiseen lateksein/bofferein käytäväksi tappeluksi, mikä on niin ikään syytä huomioida, kun miettii osallistumista.
Näistä syistä peli on K18
Eskalaatio (päivitetty ohje):
Eskalaatiossa pelaajat vievät yhteisymmärryksessä tilannetta haluamaansa suuntaan varmistamalla peukuttamalla onko tämä toiselle pelaajalle ok. Pelaajan ei tarvitse kysyä lupaa toiselta pelaajalta edetä kuin tilanteissa, jossa toinen hahmoista joutuu vaaraan tai pelaajan on mahdollista muutoin tuntea olonsa epämukavaksi. Pelaajan on siis hahmossaan ilmaistava toiselle pelaajalle aikomuksensa sanalisesti. Tilanteita ei voi pre-eskaloida, eli peukkua ei voi näyttää kuin vasta vastauksena. Poislukien tilanteet, joissa pelaaja tuntee olonsa epämukavaksi ja toivoo että toinen pelaaja perääntyy hieman. Molempien pelaajien pitää hahmoissaan toimia niin että tilanteesta päästään tällöin järkevästi ulos. Myös muuta pelaajat voivat hahmoillaan vaikuttaa tähän menemällä väliin (väliin menemällä tosin hyväksyy osallistuvansa tappeluun, eikä hahmolta tarvitse peukulla kysyä saako häntä hujauttaa lateksipuukolla). Hahmot voivat siis riidellä ja huutaa toisilleen, mutta tappelemaan saa ryhtyä vasta, kun on peukuttamalla saanut siihen luvan. Samoin missä tahansa tilanteessa kuka pelaaja tahansa voi pyytää peukuttamalla tilanteen rauhoittamista.
Peukutus toimii siis kysymyksenä saako toimia (peukku ylös), johon vastataan myönteisesti (peukku ylös) tai kielteisesti (peukku alas). Jälkimmäisen vastauksen jälkeen tilanne päättyy.
Esimerkiksi:
Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B haluaa hutkaista A:ta lateksipesäpallomailalla ja uhotessaan asiasta ("nyt muuten tulee turpaan", "nyt muuten aion lyödä sinua" jne) kysyy peukulla ylöspäin, että tämä sopii A:lle. A nostaa peukun ylös ja tappelu alkaa.
Esimerkki kaksi:
Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B haluaa hutkaista A:ta pesäpallomailalla ja uhotessaan asiasta kysyy peukulla ylöspäin, että tämä sopii A:lle. A ei halua tapella. Hän ei reagoi mitenkään. Tilanne pysyy huutamisessa ennen kuin päättyy riitapukarien rauhoittumiseen.
Esimerkki kolme:
Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B Toteaa, että huutaminen on ahdistavaa ja näyttää peukkua alaspäin jolloin A perääntyy tilanteesta ja tarkistaa että B:llä on kaikki ok.
Tässä pelissä hahmojen salamurhaaminen on mahdollista mutta vasta viimeisen tunnin aikana. Jos hahmo tahtoo vahingoittaa toista ennen viimeistä tuntia, hänen tulee käyttää eskalaatio mekaniikkaa. Salamurhiin liittyy aina peliohje ja ne eivät päätä peliä välittömästi.
Tässä pelissä on mahdollista (vaikkakin hyvin epätodennäköistä) alkaa joukkotappelu, jossa ollaan siis jo eskalaation viimeisessä vaiheessa eikä peukkusysteemiä enää tarvita. Pelaaja tekee päätöksen tappeluun osallistumisesta ja voi myös sieltä poistua.
Pelissä ei lähtökohtaisesti ole romantiikkaan tai seksuaalisuuteen liittyviä juonia, ellei hahmossa toisin mainita, mutta mikäli hahmolle tulee pelissä tilanne, johon toisen pelaajan koskettaminen tai muu lähelle tuleminen liittyy, niin tässä käytetään konfliktien tapaan peukku-eskalaatio-menetelmää.
Peukutuksen lisäksi käytössä on turvasana, joka on turvasana.
Turvasana:
Turvasanana käytetään tässä pelissä turvasanaa. Turvasanalla pelaaja voi katkaista minkä tahansa syystä tai toisesta epämiellyttävän tilanteen ilman perusteluja. Mikäli pelaaja sanoo turvasanan kohtaus keskeytyy ja siinä mukana olleet pelaajat varmistavat turvasanan sanoneelta henkilöltä, että tämä on kunnossa. Turvasanan käyttöä ei pidä epäröidä. Mikäli mietit että pitäisiköhän käyttää vai purenko vaan hammasta, niin käytä. Jos ajattelet asiaa, tilanne on jo siinä pisteessä, että se pitää lopettaa. Tilanne voidaan selvittää puhumalla sivummalla, menemällä offgameen hetkeksi tai tulemalla offgame aluelle.
OK -merkki:
Mikäli joku pelaaja näyttää tavalla tai toisella voivan huonosti tai on näyttänyt peukkua alaspäin eskalaatio tilanteessa niin hänen hyvinvointinsa voidaan ja tulee tarkastaa. Kysymys tehdään sukeltajien OK-merkillä eli tekemällä etusormesta ja peukalosta ympyrä. Tähän vastataan peukku ylös, jos kaikki on ok tai peukku alas jos ei ole. Mikäli peukalo heiluu jossain välillä se tulkitaan samoin kuin alaspäin oleva ja tilanne selvitetään sanallisesti. Tarvittaessa Offgamessa.
Hold ja peli seis:
Jos pelissä tapahtuu vaaratilanne, peli keskeytetään välittömästi huutamalla "HOLD" tai "peli seis", jolloin kohtaus keskeytyy ja tilanne selvitetään. Peli jatkuu huutamalla "peli jatkuu". Peli päättyy huutoon "peli päättyy".
Aseohje:
Tässä pelissä hahmot on riisuttu aseista ennen kokouskseen tuloa. Suurimittaista aseellista konfliktia ei siis voi syntyä. On mahdollista että joku on kuitenkin onistunut salakuljettamaan puukkoja tai vastaavia pieniä (lateksi) aseita paikalle. Näilläkään ei ole kuitenkaan tarpeellista oikeasti teloa ketään eli esimerkiksi PÄÄHÄN EI LYÖDÄ. Päähän/ kaulaan tulevaa osumaa ei lasketa. Hahmon terveyteen voi vaikuttaa haitallsiesti myös muilla keinoilla (pommia ei kuitenkaan voi rakentaa ja tuhota koko paikkaa).
Hahmoilla on käytössään kaksi kestopistettä. Ensimmäisestä osumasta haavoittuu ja osumakohta (käsi, jalka jne) mene käyttökelvottomaksi. Toisesta hahmo kuolee. Hahmojen kuolema ei välttämättä ole lopullinen sillä pelissä on hahmoja, joilla on käytössään välineitä, joilla "herättää" hetki sitten "kuolettavan" osuman saanut hahmo. Näistä välineistä tietävät kyseiset pelaajat enemmän.
Tuliaseet ovat tässä maailmassa äärimmäisen harvinaisia. Mikäli jollain sattuu sellainen olemaan, tämä henkilö on hyvin vaarallinen, sillä ammutuksi tuleminen tappaa hahmon kerrasta. Ampuminen tapahtuu osoittamalla aseella kohdehenkilöä ja huutamalla "LAUKAUS". Kohdehenkilön on havaittava tämä eli selkään ampuminen ei käytännön syistä ole mahdollista. Toisen hahmon ampuminen eli toisen pelaajan pelin lopettaminen vaatii tämän suostumuksen, mikä selvitetään edellä esitetyllä eskalaatiomenetelmällä. Eli kun hahmo osoittaa toista aseella ja uhoaa jotain, mistä käy ilmi tämän aikomus ampua, pelaaja kysyy peukkua ylöspäin näyttämällä vastapelaajalta onko tälle ok, että hahmo ammutaan, ja odottaa tämän vastausta ennen kuin jatkaa.
Mikäli joillain hahmoilla on tuliaseita, nämä tietävät asiasta lisää.
Mikäli hahmoilla on muita keinoja hahmojen vahigoittamiseen, nämä tietävät siitä. Heitä ohjeistetaan antamaan tarvittava peliohje "uhreille".
Kaikkiin osumiin on lupa kuolla, mikäli pisteiden lasku ei tunnu mieluiselta.
Mennään suurimman draaman mukaan ja tehdään mieelkästä ja näyttävää peliä kaikille..
Offgame alueella on ensiapupakkaus