Kaksi kunnian huonetta (spin off)

On kulunut kolme kuukautta siitä, kun Nevagien ja Kaiunien Harmaametsän rajajoukot solmivat yllättäen aselevon. Vielä enemmän kaikkia yllätti sen syy - Hyperion. Tässä vaiheessa on tuskallisen selvää, että tuo suuryritys on vedellyt molempien valtioiden naruista ja epäilemättä ollut pitkittyneen sotatilan takana. Kaikki johtuu vedestä.
Tämän verran rajajoukot saivat selville kiduttaessaan petturiksi osoittautunutta "Kaiunia" Vincenttiä, joka tappoi itsensä paljastamatta enempää. Toinen petturi, Nevagien Allesto, kuoli järjestettyään entiset toverinsa väijytykseen, Hyperionin joukkojen tultua tuhoamaan todisteita. Molempien miesten tehtävä ja Hyperionin nopeantoiminnanjoukkojen itsemurhaiskun kohde oli rajavyöhykkeellä ollut puhtaan veden pumppaamo, jonka joukot onnistuivat tuhoamaan ennen kuin rajasotilaat saivat heidät hengiltä. Iskujoukot tosin epäonnistuivat toisessa tehtävässään: tuhoamaan muut todisteet ja tappamaan totuuden selville saaneet rajasotilaat. Ja tämä laukaisi valtaisan tapahtumavyyhdin.


Yhdistyneet rajajoukot jakautuivat kolmeen ryhmään ja alkoivat levittää sanaa, Hyperionista ja totuudesta sodan takana. Ensi alkuun asiaa koetettiin vähätellä - epäilemättä petturien toimesta, mutta lopulta tieto tavoitti oikeat henkilöt ja asiaa ruvettiin tutkimaan. Todisteet olivat kiistattomat - tuhoutunut pumppaamo, kirjeenvaihtoa sekä kuolleita pettureita tatuoinneissa. Tilanne muuttui kaoottiseksi ja esikunnissa ja hallintoneuvostoissa jouduttiin ikävän totuuden eteen. Järjestelmä on korruptoitunut. Hyperionin agentteja on epäilemättä soluttautuneena kummankin valtion poliittiseen ja sotilaalliseen johtoon, mutta kuinka erottaa petturit. Rajalle hyökänneillä sekä soluttautuneina olleilla pettureilla oli kädessään tatuoinnit ja tällaisia alettiin välittömästi etsiä kaikilta. Useita löytyikin ja vähintään yhtä usea henkilö katosi jäljettömiin ennen tarkastusta, mistä voi tehdä selviä johtopäätöksiä. Kiinnijääneet pidätettiin kuulusteluihin, mutta nämä olivat valmiimpia riistämään oman henkensä kuin puhumaan. Radikaalia ehkä, mutta sen perusteella, mitä vankien puheista saatiin tiedonmuruja yhdistelemällä selville, Hyperion on väitetysti valtavan suuri tekijä, Neljäs Titaani meren takaa. Hallitsee vettä. On tiedon rippeiden mukaan pelastanut lapsia kuolemasta joutomaille, joka puolestaan kasvattaa uskollisuutta Hyperionin agendaan. Vesivaroista ja muista resursseista saatava valta auttaa perustelemaan miksi Nevagien ja Kaiunien saari voidaan uhrata. Kiinnijääneet väitetyt Hyperionit kertovat nyyhkytarinoita vaikeasta lapsuudesta ja kuinka se oikeuttaa heidät ottamaan osansa niiltä, joilla varallisuutta on enemmän. Kuulostaa juonelta. Harhaan johdetuilta motivaatioilta. Mitä nämä oikeasti aikovat? Paljonko heitä on? Onko Hyperion todella sitä mitä väitetään vai vastapuolen juoni? Kukaan ei tiedä.


Tilanne on siis vieläkin epäselvä. Voiko olla tatuoimattomia Hyperionin agentteja? Mitä tapahtui pakoon päässeille? Onko kaikki todellakin Hyperionin syytä ja voisivatko vihollisuudet todella loppua, jos tästä uhasta päästään, vaikka väkivallan kierre on vuosikymmeniä vanha? Mitä Hyperion aikoo nyt, kun sen operaatio on paljastunut? Tieto on epäilemättä kulkeutunut meren taa, josta Hyperion on operaatiotaan ohjaillut. Tai mitä jos kaikki onkin yhtä huijausta ja Hyperion onkin vastapuolen juoni!


Kaksi kunnian huonetta on liveroolipeli, joka alkaa näistä asetelmista. Pelissä kahden, suuryrityksen intressejä palvelleessa sodassa olleen, valtion diplomaatit ja sotilasjohto ovat kokoontuneet neuvottelemaan tulevaisuudesta. Kukaan ei odota tapaamiselta paljon, mutta on sinänsä suuri saavutus, että diplomaattinen vuoropuhelu on ylipäänsä saatu aikaiseksi vuosikymmenten sodan jälkeen.


Peli sijoittuu kaksi kunnian kansaa larpin maailmaan, mutta on täysin erillinen spin off. Pelaamaan voi tulla vaikka ei olisi ollut syyskuun pelissä.


Sananen hallintorakenteista:

Molempia maita hallitsee neuvosto (Kaiun=vanhimpainneuvosto, Nevag=tieteellinen neuvosto), johon päästään lähinnä suhteilla ja häikäilemättömällä asenteella. Sukulaisuus on perinteinen reitti ja hyväveliverkoston ulkopuolelta on käytännössä mahdoton päästä pitämään poliittista valtaa. Neuvostoihin kuuluu 10 jäsentä molempiin ja jokaisella jäsenellä on "varahenkilö" eli tämän neuvonantaja. Neuvonantajat ovat nokkimisjärjestyksessä seuraavina ja voivat osallistua virallisiin menoihin neuvoston jäsenen sijasta. Lisäksi jokaisella jäsenellä on oma alle kymmenen hengen kanslia, joka hoitaa käytännön asioita. Neuvoston jäsenet ovat keskenään tasa-arvoisia. Neuvostoja johtaa puheenjohtaja, jonka jäsenet äänestävät joukostaan.

Sotilallinen johto on pääkaupunkien (Nevag=Murmbrok, Kaiun=Airnil) pääesikuntien hallinnassa. Pääesikuntien 14 korkea-arvosinta upseeria hallitsevat eri kokoisia esikuntia ympäri maata (Kaiun: Seppekin, Merimaan, Taujekin, Valtalan, Errekin ja Aarnakin kaupunkien esikunnat) (Nevag: Korvalin, Parvalin, Aavalin, Virtalin, Kanstalin, Rantalin esikunnat) pääesikunnan alaisuudessa. Yksi pääesikunnan johtajistoon kuuluva upseeri, johtaa aina yhtä pienempää esikuntaa. Korkein sotilaallisen johdon henkilö on pääesikunnan päällikkö ja pääesikunnassa on eniten upseeristoa. Kaikissa esikunnissa käytännönasioita, johtaa esikunnankanslia, jossa on esikunnan koosta riippuen alle kymmenestä hengestä yli kahteen kymmeneen työntekijää.

Neuvostojen jäsenet ja esikuntien päälliköt ovat näennäisesti yhtä korkealla maidensa arvoasteikolla. Käytännössä kuitenkin neuvostojen jäsenet omaavat suurimman vallan ja tekevät viimeiset päätökset. Mutta varsinkin pääesikunnan päällikkö yltää arvovallassaan usein neuvoston jäsenten tasolle ja ylemäskin jos kyseessä on sotilaallinen asia. Muutenkin neuvoston jäsenten ja upseeriston välinen kanssakäynti on veitsenterällä käytävää kilvoittelua. Mutta kummatkaan eivät halua horjuttaa toista liikaa, sillä tarvitsevat toisiaan jotta maa säilyisi eheänä.

Sekä sotilaallinen, että poliittinen johto nauttii sosiaalisesti korkeasta asemasta ja sen tarjoamasta helpommasta elämästä. "Tyhjin vatsoin tai sairaissa ruumiissa ei voi ajatella kansan parasta ja johtaa valtiota kohti valoisampaa tulevaisuutta". Tästä voi kukin olla mitä mieltä haluaa, mutta järjestelmää on mahdoton horjuttaa: molemmilla hallintoelimillä on käytössään ja hallinnassaan maan vähäiset resurssit ja paras elämä, jolla noissa olosuhteissa voi elää. Näistä ei helpolla luovuta, vaikka ottajia olisi jonoksi asti. Salamurhat eivät ole mahdottomia, mutta eivät kovin yleisiä. Huipulle pääsy vaatii oikeat tutut ja puolestapuhujat, käytännössä pitää kuulua oikeaan sukuun tai olla sellaisen suosiossa, eikä jonkun henkilön murhaaminen siksi välttämättä johda haluttuun lopputulokseen: tilalle voidaan nostaa aivan joku muu, kuin tavoiteltiin, sen mukaan, kuka milloinkin on "tärkeiden" ihmisten suosiossa.



Pelin sisältö:

peli on neuvottelupeli, jossa pelaajien on tarkoitus selvittää ketkä ovat heidän kanssaan samalla puolella ja mitä tehdä sen jälkeen. Tämä luo tulenarkoihin neuvotteluihin haastavan tilanteen. Kuka on paikalla rehellisesti selvittääkseen asian, mutta tuntee oikeaa kaunaa vastapuolta kohtaan? Onko joku neuvotteluissa vilpillisin perustein?

Peli on PvP eli pelissä on kaksi (kolme) vastakkaista osapuolta. Hahmojen tappaminen on sallittu, mutta vasta viimeisen tunnin aikana. Lisäksi tulee käyttää eskalaatio mekaniikkaa. Kaiunien ja Nevagien delegaatioiden tarkoitus on löytää yhteinen linja yhteisen vihollisen torjumiseksi. Mutta se tarkoittaako tämä lyhyttä aselepoa vai pitkään kestävää rauhaa, jää nähtäväksi. Tai kenties rauha on mahdoton. Hyperionin agenttien tarkoitus on koettaa keksiä ratkaisu pahassa syöksykierteessä olevaan tilanteeseen. Nythän paikalla on molempien maiden päälystö täysin suojaamattomina... Ongelma on siinä ettei kukaan tiedä kuka kukin on ja on vaarallista mennä puhumaan väärälle ihmiselle.


Mitä, missä milloin:

Käytännössä pelissä on kolme neuvottelukierrosta joiden välissä on aikaa sosialisoida sekä käydä neuvotteluja osapuolten kesken. Sekä ajaa omia agendoja. Väliaikoina on tarjolla virvokkeita, koska kyllähän nyt päällystö voi (ja pitää) herroiksi elää.

Pelinjohto: Jenna Kuoppamäki, Joni Tanskanen

Pelin kesto on vajaat neljä tuntia. Pelaajia 14 ja pelimaksu 10 euroa

Peli pelataan Joensuu keskustassa Arttelitalossa 1.12. klo 15->

Peliin kuuluu ryhmän tapaaminen discordissa tai vastaavassa mediassa pari viikkoa ennen peliä (sovitaan ryhmien kanssa), jossa hahmot esittäytyvät. 


Pelin tapahtuma facebookissa:

https://www.facebook.com/events/2214625658807642/?notif_t=plan_admin_added&notif_id=1539279040269378 


Pelin ilmoittautuminen 15.-29.10:

ilmoittautuminen on päättynyt

Tieto peliin pääsystä tulee 30.10 ja hahmot lähetetään pelaajille 4.11. mennessä


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita